Kuidas avanes minul võimalus proovida, ühena esimestest Eestis, pikemalt seinast „tangitavat“ Kiat? Selleks tuli lihtsalt õigel hetkel pöörduda Kia autode maaletooja turundusosakonna poole ja seda võimalust paluda, seal oldi lahkesti nõus selle mõttega.

Olles igapäevaselt seotud Viking Motors AS-is Kia sõidukite hooldusega, oli mul isiklikult suur huvi, millega Kia insenerid on hakkama saanud, kas tegemist on pelgalt mänguasjaga või pereautoga? Kas elektriautoga on võimalik vaid linnas liigelda või sobib see ka pikemateks reisideks?
Olgu ka mainitud, et tegemist oli minu esimese kogemusega elektriauto roolis (varasemad harjutamised piirdusid mõnekümne kilomeetriga Tallinnas). Proovisõit viis mind nädalavahetuseks koju, Saaremaale.

Teekond Tallinnast Kuressaarde
Teekonna alguses oli mul kasutada Kia Soul EV (elektriauto, ingl.k „electric vehicle“), mille akud olid ilusti täis laetud, pagasiruumi hõivasid mõned kotid ja rooli asus keskmisest parema toitumisega meesterahvas. Läbisõiduks teekonna alguses lubas auto 129 km, mida on küll oluliselt vähem kui valmistajatehase poolt lubatu (erinevatel andmetel 190–199 km).
Olin varem vaid lugenud ja kuulnud kuulujutte teemal, kui suurel määral mõjutab madal temperatuur elektriauto akude vastupidavust, siis olin peas valmis mõelnud plaani, et katsun jõuda vähemalt Ristini ja kui võimalik, siis venitan Lihula kiirlaadijani välja, et pisut särtsu saada.
Peagi sai mulle aga selgeks, et Risti tanklas asuva puhveti menüü jääb mul sel korral üle vaatamata ja ka Lihula linnuse varemed jäävad sel korral nägemata. Kuna Soul ütles, et sõita saab täpselt nii palju kilomeetreid, kui mul oli jäänud Virtsu sadamani – ma ju ometi pean autot pisutki usaldama.
Ja auto ei valetanud. Virtsu jõudes enam auto järelejäänud kilomeetreid ei kuvanud, navigatsiooniseadmel vilkus kiri, et kiiremas korras oleks voolu vaja. Jõudes sadamasse, oli kiiruga vaja avada telefonist www.elmo.ee leht, kuna silmapiiril ei olnud ühtegi kiirlaadijat paistmas, kaardi abiga leidsin selle siiski ülesse. Akud olid selleks hetkeks täitsa tühjad. Ehk läbisin 135 km ühe „paagitäiega“.
Kuna Soul on varustatud standardse kiirlaadija otsikuga, siis laadimisega probleeme ei tekkinud ja võis rahus sadama kohvikusse lõunatama minna. 40 minutit hiljem olid akud laetud 77% ulatuses, mis lubas läbida ca 108 km — igati piisav jõudmaks Kuressaarde.
Kogu tee Tallinnast Kuressaarde kimbutasid muidu igati mugavat ja vaikset Souli tugevad tuuleiilid, mis pisut kärpisid läbitavat vahemaad, selle vastu aitas kiiruse vähendamine. Kiirus püsis koguaeg 86–90 km/h, millele lisandusid mõned möödasõidud ja mõned asulad, kus kiirus oli piiratud 70 km/h.
*Sõiduaeg kokku: 3 h 53 min

Elektri toel läbi lörtsisaju
Laupäevane päev kulus igapäevatoimetustele, mis sisaldasid endas ka palju liikumist mõõda Saaremaad. Hommikuks oli maha sadanud ka parajalt paks kiht märga lund, mis kattis ka suuremaid maanteid.
Tänu rasketele akudele, mis asetsevad auto põhjas, on auto raskuskese küllaltki madalal ja auto isegi tuule käes oli üsna rahulik. Kurvides ei kaldunud küljelt küljele. Selle raske akupaki miinuspool minu meelest avaldus lörtsisel maanteel, kus auto roolitunnetus muutus kehvaks, auto muutus alajuhitavaks.
Mõistagi ei mõjunud paksus lörtsis sõitmine ka auto akude vastupidavusele hästi ja „kütusekulu“ suurenes (autos oli ka kaks suuremat kasvu meesterahvast). Ühe laadimisega sai siiski läbida üle 100 km, mis Saaremaa suurust arvesse võttes, on igati piisav igapäevatoimetuste tegemiseks.
Nende paari päevaga olin ma juba harjunud selle liigutusega, et igati mõistlik oleks võimalusel auto ühendada kiirlaadijaga, kuna 10–15 minutit toidupoes võib auto jaoks tähendada +50 km läbimist.

Kuressaarest Tallinna
Tagasitee mandri poole algas minul osaliselt laetud akudega. Sõita lubas auto ca 95 km, millest piisanuks Virtsu jõudmiseks. Teeolud olid valdavalt head, tuuleiilid olid vaibunud ja auto „kütusekulu“ hakkas tasapisi allapoole liikuma. Kuivastusse jõudes oli praamini aega 15 minutit ja otsustasin selle aja veeta taas kiirlaadija otsas. Igati õige otsus, sest sellest piisas, et teha ainuke pikem laadimine Ristil. Ristil veetsin 30 minutit, selle ajaga oli aku laetus jõudnud 77% peale, millega sõitis Tallinna ilusti välja. Olgu öeldud ka see, et kogu laadimistsükli vältel oli autol sisse lülitatud raadio ja kliimaseade, et autos ikka mõistlik temperatuur tagada. Tallinna jõudes lubas auto veel läbida ca 40 km.
*Sõiduaeg kokku: 4 h 5 min

Minu esimene positiivne kogemus Kia Soul EV roolis
Kui katsun hinnata objektiivselt kogemust elektri-Kia roolis, proovides unustada, kes mulle palka maksab, siis pean tunnistama, et olen siiani veel pisut erutatud sellest reisist. Olen nüüdseks veendunud, et kui Soul EV kevadel müügile jõuab, võiks saada temast väga tugev konkurent Nissan Leaf’ile. Ja kui järgmisel aastal valitsus ka elektriautode soetamisel õla alla paneb, siis näeme Kia Soul EV linnapildis kindlasti liikumas.
Kia Soul EV on lisaks kõigele ka väga hästi varustatud. Lisaks uue põlvkonna navigatsiooniseadmele, mis suudab ka videofaile mängida ja pilte näidata mälupulgalt, leiab autost kahetsoonilise kliimaseadme, istmesoojendused ka tagumises istmereas ja mis minule isiklikult meeldib — rool läheb talvel meeldivalt soojaks sõrmede all.
Et auto salong päris tava-Souli ei meenutaks, siis leiab armatuurist ka mõned elektriautole omased nupud. Näiteks on ventilatsiooniseadme tööd optimeerides võimalik õhuvoogu suunata vaid juhile, saab jälgida, kui palju autos võtab voolu kliimaseade, auto mootor või siis muud tarbijad.
Eriti tooksin välja veel selle, et kui Soul lubab sul sõita 100 km, siis üldiselt see nii ka on.
Mis mind pisut häirima jäi, oligi vast see, et paksus lörtsis oli roolitunnetus üsna kasin.
Sellist elektriautole pisut pikemat reisi planeerides tuleb loomulikult natuke rohkem läbi mõelda oma liikumised, aga juba selle paari päevaga muutus see nii iseenesest mõistetavaks, et see ei olnud enam koormaks. Kui oli võimalus või vajadus, siis laadisin ja tegelesin samal ajal muude asjadega.

Nädalavahetusega läbisin autoga kokku 650 km, keskmine kiirus tuli 57 km/h ja keskmine „kütusekulu“ 18,6 kWh/100 km.

Autor: Joosep Ausmees, Viking Motors AS meister